مفهوم کارخانه نوآوری

دلایل ایجاد مراکز نوآوری

ما در دوره دیجیتال داروینیسم زندگی می‌کنیم، همان طور که فناوری و جامعه تکامل می‌یابد، این امری ضروری می‌شود که سازمان‌ها نیز مدل‌های کسب و کار خود را تکامل دهند. از سال 2000 میلادی، 52 درصد از 500 شرکت اول Fortune یا با یکدیگر ادغام شده‌اند، یا توسط شرکت‌های دیگر خریداری شده‌اند یا ورشکسته شده‌اند. تهدید جدیدی به‌عنوان استارت آپ خاتمه بخش قسمت عظیمی از سهم بازار کمپانی‌های قدیمی بوده است و این روند رو به رشد است. مجله وال استریت بیان می‌کند که ارزش حدوداً 100 استارت آپ در آمریکا بیش از 1 میلیارد دلار است، این استارت آپ ها باارزش و گران قیمت، خیلی از اوقات بازار جدیدی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه به کمک فناوری جدید خود به‌سرعت شروع به گرفتن سهم بازارهای قدیمی و مشتریان را قانع به تجربه‌های جدید می‌کنند.

کارخانه نوآوری، بستری است که در آن، بسیاری از ابزارها و منابع مورد نیاز کارآفرینی شامل زیرساخت ها، مربیان و مشاوران، سرمایه گذاران ریسک پذیر، شتابدهنده ها، خدمات دهندگان به استارتاپها و کسب و کارها، استارتاپها و…، به نوعی بازیگران اصلی اکوسیستم کارآفرینی را در یک فضا گردهم می آورد که برای راه اندازی و توسعه کسب و کار مورد نیازند. هدف از راه اندازی کارخانه های کسب و کار، تجمیع منابع، تسهیل رشد کسب و کارها و افزایش شانس موفقیت آنهاست.

کارخانه نوآوری مجموعه ای غیرانتفاعی‌منطقه ای است برای کمک به فرهنگ پویایی و شکل گیری اجتماع نوآوری؛ مجموعه ای متشکل از کلیه ی فضاها، سازوکارها و ساختارهای لازم برای شکل گیری، رشد و توسعه ی استارتاپها و کسب و کارهای نوآورانه. این مجموعه ی بزرگ با در نظر گرفتن همه ی نیازهای لازم برای رشد یک واحد کسب و کاری کوچک، اقدام به جمع آوری زیرساختها در کنار هم نموده است.

هدف از احداث کارخانه نوآوری:

ایده های نو و کسب و کارهای جدید، نیازمند فضای کار مناسب هستند. فضایی که ضمن فراهم آوردن محیط مساعد جهت فعالیت، شرایطی را برای در کنار هم قرار گرفتن صاحبان ایده و کسب و کار ایجاد کند. این امر در برقراری همکاری و استفاده از توانمندی های افراد در کنار یکدیگر بسیار مؤثر بوده و به نوعی مهارتهای موجود را به اشتراک می گذارد. کارخانه نوآوری ضمن در اختیار قرار دادن فضای اشتراک کاری، امکان تعامل و همفکری مجموعه کارآفرینی را فراهم آورده و پاسخگوی کلیه ی نیازهای حوزه کسب و کار اعم از مشاوره بازار، مربی گری، مشاوره محصول، ارزیابی، جذب سرمایه گذار، تبلیغات و…. خواهد بود.

چه افراد یا گروه هایی از کارخانه نوآوری نفع می برند؟

مراکز رشد، شتابدهنده ها، پارک های علم و فناوری، شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر، شرکت های بزرگ فناوری، استارتاپها، فضاهای استراکی کاری، ارائه دهندگان خدمات به کسب و کارها و استارتاپها.