تعریف شتاب دهنده

مربیان باتجربه‌ای که تمام جنبه‌های کلیدی یک کسب‌وکار را پیداکرده‌اند دوره‌هایی را برگزار می‌کنند تا یک ایده استارت آپی را ازلحاظ کارایی و سوددهی بررسی کنند، پیش شتاب‌دهنده هستند.این دوره‌ها معمولاً در ۷ یا ۸ جلسه یا در دوره‌های کوتاه‌مدت چندساعته برپاشده و در آن تمامی آن‌ها نکات لازم برای پیشرفت و به ثمر نشستن یک استارت آپ تجزیه‌وتحلیل می‌شود.تیم‌های شرکت‌کننده در خارج از این کلاس‌ها بر روی ایده خود کار می‌کنند و به دور از محیط کلاسی تصور می‌کنند که وارد بازار شده و قرار است استارت آپ آن‌ها شناخته شود؛ سپس لازم است تجربیات خود را در اختیار سایر شرکت‌کنندگان نیز قرار دهند.پیش شتاب‌دهنده‌ها معمولاً به یک ارگان دولتی ربط دارند، این دوره‌ها تمامی دانش و مهارت لازم برای ایجاد یک محصول یا خدمت و گاهی سرمایه موردنیاز را در اختیار ایده پردازان استارت آپی قرار می‌دهند.طبیعی است استارت آپ‌هایی که در این پیش شتاب‌دهنده‌ها امتیازات بالاتری ازلحاظ داشتن ایده منحصربه‌فرد، کسب کرده و در تمامی جلسات پیش شتاب‌دهنده شرکت می‌کنند، اولویت بالاتری برای ورود به برنامه‌های سرمایه‌گذاری و جلب هزینه موردنیاز اولیه را خواهند داشت.
مشخصات برنامه‌های پیش شتاب‌دهنده:
  • مخاطبین این برنامه معمولاً افراد تازه کارهستند یا کسانی است که به دنبال راه‌اندازی حرفه جدید و پردرآمد می‌گردند. قسمت اصلی توجه این پیش شتاب‌دهنده‌ها افرادی با توانمندی بالا و جویای کار است.
  • مدت برنامه پیش شتاب‌دهنده‌ها از شتاب‌دهنده‌ها کم‌تر است.
  • تمامی جلسات را مربیان باتجربه اداره می‌کنند و گاهی به‌صورت اختصاصی برای یک گروه به فعالیت می‌پردازند.
  • پیش شتاب‌دهنده قبل از سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.
پیش شتاب‌دهنده چه موضوعاتی را بررسی می‌کند؟
  1. روش راه اندازی یک استارتاپ: همان‌طور که اشاره شد استارت آپ‌ها بر پایه یک ایده شروع به کار می‌کنند. پیش شتاب‌دهنده‌ها با بررسی ایده‌ها به شما روش پیشرفت در این کسب‌وکار را می‌آموزند
  2. رصد بازار: این دوره، بازار موردنظر شما را در قالب یک تیم تجزیه‌ و تحلیل می‌کند و به شما راه‌کارهایی ارائه می‌دهد. اگر ایده شما نیاز به فرهنگ‌سازی داشته باشد در این دوره بررسی می‌شود.
  3. جذب سرمایه: این دوره، بازار موردنظر شما را در قالب یک تیم تجزیه‌ و تحلیل می‌کند و به شما راه‌کارهایی ارائه می‌دهد. اگر ایده شما نیاز به فرهنگ‌سازی داشته باشد در این دوره بررسی می‌شود.
  4. شیوه تبلیغات: مربیان شما در پیش شتاب‌دهنده کسانی هستند که برای رسیدن به یک کسب‌وکار موفق تمامی شیوه‌های بازاریابی را امتحان نموده‌اند، این افراد دلسوز با در دست داشتن اطلاعات موردنیاز، ایده شمارا برای قرارگیری در جایگاه درست تبلیغاتی تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و روش آن را به شما نیز آموزش می‌دهند.