نگاهی اجمالی به بازار بورس

امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ها آموزش مجازی میباشد که از جهات مختلفی همچون صرفه جویی در زمان و مکان به صرفه میباشد. نخستین گام در راستای آموزش مجازی را میتوان فرهنگ سازی ،ایجاد اعتماد و باور مردم نسبت به کیفیت بالای آموزش و مدرک آن عنوان کرد. این مرکز با بیش از ۱۰۰ مدرس و اعضای هیئت علمی دانشگاه قرارداد همکاری در جهت تدوین محتوا اعم از جزوات درسی ، امکانات مولتی مدیا و همچنین ضبط فیلم های آموزشی نموده است .

در حال حاضر مرکز پارس با اخذ مجوزهای لازم اقدام به آماده سازی بیش از 4۰۰ دوره ی آموزشی در شاخه های مختلف علمی نموده است. یکی از این دوره ها ، دوره آموزشی بورس و تجارت الکترونیک یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیر گروه شاخه مدیریت در مرکز آموزش مجازی پارس می باشد.

تاریخچه بورس

حدود 500 سال پیش در یكی ازشهرهای بلژیك درمقابل منزل فردی به نام (واندر بورس)صرافان گرد هم آمده اوراق بهاداردادوستد میكردند.از آن پس هرمكانی راكه درآن، اوراق بهادارمورد معامله قرارمی گرفت بورس نامیدند.

اولین بورس دنیا درشهرآنورس بلژیك ایجاد شد. درحال حاضر دراغلب كشورهای دنیا تشكیلات بورس وجود داردو فدراسیون بورسهای جهان به عنوان یك سازمان هماهنگ كننده بین المللی نسبت به همكاری و تشریك مساعی بین بورسها ، حفاظت از منابع و حقوق صاحبان سهام وتوسعه بازار سرمایه فعالیت می نماید.

برخی از بورسهای مهم دنیا عبارتند از بورس نیویورك، بورس لندن، بورس استكهلم، بورس مونترال وبورس توكیو.

سابقه ایجاد بورس در ایران

فكر اصلی ایجاد بورس در ایران به سال 1315 برمیگردد.دراین سال یك كارشناس هلندی و یك كارشناس بلژیكی به منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات ناظر برفعالیت بورس اوراق بهادار به ایران آمدند،اما مطالعات آنها با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف گردید.پس از كودتای28 مرداد 1332، مجدداًدر سال 1333 ماموریت تشكیل بورس اوراق

بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن،بانك مركزی و وزارت بازرگانی وقت محول گردید.این گروه پس از 12 سال تحقیق و بررسی در سال 1345 قانون و مقررات تشكیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه ، ولایحه مربوط را به مجلس شورای ملی ارسال داشتند.این لایحه در اردیبهشت 1345 تصویب شد و بورس تهران عملاً در سال 1346 با ورود سهام بانك صنعت و معدن و شركت نفت پارس فعالیت خود را آغاز نمود.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

حال باید دید كه چرا آحاد مردم درخصوص ورود به این بازار اظهار تمایل می نمایند . دراین قسمت تنها به ذكر چكیده ای از عوامل موثر در این امر خواهیم پرداخت :

نبود حد سرمایه مجاز به نحوی كه هر فردی با هر میزان سرمایه امكان ورود به این بازار را خواهد داشت . به عنوان مثال دربازار سرمایه شما به راحتی می توانید با مبلغ یك میلیون ریال بخشی ازسهام یك شركت بزرگ ومعتبر را خریداری نمائید . اما اگر بازار بورسی وجود نمی داشت ، به سختی می توانستید درشرایط عادی با این مبلغ حركت اقتصادی خاصی را انجام دهید .

قابلیت نقد شوندگى بالا كه موجب گردیده تا درشرایط عادی ورود و خروج شما به این بازار در كمتر از چند روز فراهم گردد . كه یقینا با توسعه الكترونیكی بازار (كه مقدمات آن درحال اجرا است) این مدت می تواند حتی به چند ساعت تقلیل پیدا نماید كه تقریبا چنین وضعیت مشابه ای به ندرت درسایر رویه های سرمایه گذاری یافت مى شود__

بازده بالاتر از منابع پربازده شناخته شده در بازارهای مشابه ، بادرنظر گرفتن ریسك بهینه .

تب گسترش این بازار كه به عنوان عاملی نادیدنی(همانند تب طلا در ایالات متحده)، بازار امروز ایران را فرا گرفته است و همچنان تا ظرفیت نهایی و تعادل، گام های بسیار بزرگی را در پیش روخواهد داشت .

علی رغم عدم تنوع دربازار بورس ایران ، درعین حال منابع كسب سود دراین بازار بسیار متنوع است ، به نحوی كه یك سهم خریداری شده می تواند برای دارنده آن ، به طرق گوناگون سود ایجاد نماید كه از آن جمله می توان

به انواع افزایش سرمایه ، ما به التفات قیمت خرید با قیمت روز ، سود نقدی و … اشاره داشت .

ظرفیت های باز موجود به نحوی كه علیرغم تمام رشدهای این بازار همچنان ظرفیتهای رشد فوق العاده بكر و دست نخورده ای وجود دارد ،كه سیاستهای خصوصی سازی دولت نیز بعنوان یكی از اهداف كلان اقتصادی در واقع تقویت كننده این موضوع می باشد .

 

مزایای ورود به بورس برای شركتها

دراین بین سوالی مطرح می شود و آن این است كه واقعا ، چرا شركتها برای حضور دراین بازار از خود علاقه نشان می دهند ؟ و اساسا مزایای حضور شركتها دربازار بورس چیست ؟ درپاسخ به این پرسش سعی نمودیم به اختصار

پاره ای از عوامل بااهمیت را بیان نمائیم كه از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:

  • استفاده از معافیت های مالیاتی ، شركتهایی كه در بورس مورد پذیرش قرارمی گیرند مادامیكه از لیست سازمان بورس واوراق بهادار خارج نگردیده باشند ، مى توانند نسبت به نرخ مقطوع مالیات حداقل از % 10 معافیت مالیاتی بهره مند گردند.
  • در بورس به جهت تمركز سرمایه كه با هدف مشاركت درحقوق شركتهای مورد پذیرش صورت گرفته و تشكیل یك بازار هدفمند را داده است ، امكان افزایش سرمایه بسیار ساده تر از حالتی است كه شركتها در خارج از بورس به این امر اقدام میورزند. چرا كه مجبور خواهند بود تا برای افزایش سرمایه به دنبال شركای جدید ، كه بعضا با چانه زنی نیز همراه خواهد بود ومنجر به افزایش هزینه های مرتبط با توسعه را فراهم خواهد گردانید مواجه گردند .
  • انتشار اوراق قرضه كه براساس قانون تجارت به شركتهای سهامی عام این اجازه داده شده و طبعا حضور دریك بازار متمركز این امر را به نحو چشمگیری تسهیل خواهد نمود .
  • به روز رسانی ارزش واقعی شركت كه این موضوع می تواند انعكاس دهنده نگرش یك بازار متخصص نسبت به آتیه شركت مورد بررسی باشد و كاملا واضح خواهد بود كه این امر توانایی ارایه خط مشی مدیریتی به مجموعه مدیران شركتهای بورسی را در راهبرد اهداف خود فراهم خواهد ساخت .
  • ورود به بورس و عبور از فیلترهای نظارتی و كنترلی آن بعضا موجب كسب وجهه و اعتبار برای شركتهای پذیرفته شده را فراهم ساخته كه این امرمی تواند موجبات یكسری منافع نادید های را برای این شركتها فراهم آورد.

انواع بازارها

الف- بازار كالا و خدمات:

این بازار اولین بازار تشكیل شده به وسیله انسان هاست. درواقع انسان ها در گذشته و حال یاد گرفته اند كه محل متشكلی را برای خرید و فروش كالاهای خود داشته باشند و قوانین و عرف حاكم بر این بازار را رعایت كنند.در بازار كالا در قبال كالا و خدمات ، واحد پولی مورد پذیرش ، به عنوان تسهیل كنندهء معاملات مورد استفاده قرار می گیرد. در این بازار،ارزش هر كالا یا خدمت با مبلغی پول تعریف و عرضه می شود و معمولا معاملات درون این بازار ، تحت مكانیسم های شناخته شده ای صورت می گیرد. در این بازار كالاها و خدمات به گونه و نوع های مختلفی تقسیم بندی می شوند و هر كدام از آن ها تحت حاكمیت قوانین و عرف خاص پذیرفته شدهء خود مورد معامله قرار می گیرند. دراین نوع بازار واحد پولی ،به عنوان واسطه معاملات می تواند در بخش های مختلف بازار به راحتی جابه جا شود و هیچ گونه محدودیتی برای آن وجود ندارد. در واقع ما می توانیم نقدینگی خود را به راحتی در بخش های مختلف بازار و تحت قوانین آن به گردش دربیاوریم.

ما می توانیم نقدینگی خود را وارد این بازار كرده و به همان راحتی از بازار خارج كنیم. بازار كالا و خدمات، به دلیل قدمت و به دلیل تامین كنندهء نیازهای كلی انسا نها از وسعت بسیار زیادی برخوردار است. در این بازار آنچه كه ارزش كالا و خدمات را تعیین می كند عرضه و تقاضاست. تقاضا متناسب با نیاز انسان ها تغییر می كند. در قبال افزایش تقاضا و ثبات عرضه، افزایش قیمت ها حادث می شود كه امروزه ما آن را به نام تورم می شناسیم، از تورم به عنوان بیماری اقتصاد نام برده می شود و اكثریت و یا بهتر است بگوییم كلیه حكومت ها تلاش می كنند تا تورم را به حداقل ممكن برسانند. تورم باعث ایجاد شغل های كاذب و كاهش تولید ، یا تمایل به تولید می شود. به همین دلیل دولت ها و شبكه اقتصادی كشورها سعی می كنند با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا ، تورم را كنترل كنند.

ب- بازار پول

بازار پول ابتدا به جهت نگهداری نقدینگی مردم تشكیل شد و به عنوان یك محل امن برای نگهداری و محافظت از پول در مقابل سرقت از آن تعبیر می شد. در ابتدا بانك در قبال نگهداری و محافظت از پول مردم از آن ها مبالغی را دریافت می كردند.

اما با گسترده شدن دنیا و مناسبات اقتصادی و ایجاد دادوستدهای گسترده وظایف و مسئولیت های جدیدی برای بانك ها تعریف شده. در این زمان ، دولت ها یاد گرفتند كه شاید بتوان از بانك ها به عنوان ابزاری برای كاهش تقاضا در بازار كالا و خدمات استفاده كرد.

به همین دلیل شروع به تبلیغ برای جذب نقدینگی مازاد مردم در حساب های بانكی كردند ، تا به این وسیله حجم نقدینگی در دست مردم را كاهش داده و كنترل نمایند و از سرازیر شدن ناگهانی این حجم عظیم نقدینگی به بازار كالا جلوگیری كنند و به این طریق، بتوانند تقاضا و نهایتا تورم را در بازار كالا و خدمات كنترل كنند.از طرف دیگر نقدینگی جمع شده در حساب های بانكی خود م یتوانست به صورت وام و تسهیلات در اختیار بخش های تولیدی جوامع قرار گیرد و تولید را افزایش دهد.

بانك ها در قبال وام و تسهیلات پرداختی به شرك تها و مؤسسات بهره دریافت می كردند و از طرف دیگر به سپرده های مردم نیز بهر های را می پرداختند و مابه التفاوت این دو نرخ بهره به عنوان درآمد بان كها شناخته می شد.

بازار پول تا مدت ها توانست نقش تعادل آفرین بین عرضه و تقاضا در بازار كالا و خدمات را بازی كند تا این كه بحث كنترل نقدینگی در بازار پول به میان آمد.

با ایجاد بحران ها مردم به بانك ها هجوم آوردند و نقدینگی حساب های خود را طلب می كردند و در این مقطع و زمان بود كه ضعف اصلی بازار پول نمایا نگر شد.

در واقع بازار پول توان لازم برای كنترل و حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا در شرایط بحرانی را به طور كامل نداشت.

ج- بازار سرمایه

با بروز و شناخت ناتوانی بازار پول در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، با هدف جلوگیری یا كنترل تورم ، بازار سرمایه به عنوان گزینه ای مؤثر در جهت تعادل آفرینی مورد توجه قرار گرفت. سیاست های مالی و اعتباری در ابتدا بازارهای سرمایه را ایجاد كرد و مساله ای به نام بورس و سهام به عنوان امری تاثیرگذار جای خود را در زندگی مردم باز كرد و مردمی كه تا آن زمان مازاد نقدینگی خود را در سپرد ههای بانكی نگهداری می كردند، كم كم نحوه سرمای هگذاری در بورس و خرید سهام شركت های بورسی را یاد گرفتند و به این ترتیب بازار سرمایه در جامع های انسانی هر روز شناخته تر شد.

در بورس اوراق بهادار كه نمود بارزی از بازار سرمایه م یباشد ، سهام و سرمایه شرك تها مورد معامله قرار می گیرد. این امر باعث م یشود كه مازاد نقدینگی افراد به جای سرازیر شدن به بازار كالا ، به شركت ها سرازیر شده و باعث تامین مالی شركت ها شده و در نهایت تولید را افزایش دهد.

تولید بیشتر، عرضه را متعادل تر كرده و می تواند به تقاضای فزاینده در بازار كالا و خدمات پاسخ داده و مانع تورم شود. ازطرف دیگر شركت به یك منبع ارزان قیمت تامین مالی دسترسی داشته در نتیجه، قیمت تمام شده محصولاتشان، افزایش ناگهانی نخواهد داشت. افراد قبل از خرید سهام شرك تها و در صورت عملكرد مطلوبشان ، در سود (زیان) آن ها شریك می شوند و در نتیجه تقاضا برای خرید سهام شركت های سودآور هر روز بیشتر م یشود و چرخه رقابت بین شركت ها برای كسب سود بیشتر و در نتیجه جذب نقدینگی وسیع تر و بیشتر شده و این رقابت سالم م یتواند تمامی گروه های فعال در بازار سرمایه را منتفع سازد. شركت ها از منابع مالی ارزان قیمت، منتفع می شوند، سهام داران در سود شركت ها شریك می گردند، شراكت این دو بخش چرخه تولید را به گردش در می آورد و تولید بیشتر شكوفایی اقتصادی را به همراه خواهد داشت .

اتفاق مهم دیگری كه در بازار سرمایه م یافتد این است كه نقدینگی به محض ورود به بازار سرمایه ، به عنوان یك شریك، درگیر بازار گشته و در مواقع بحرانی، دول تها می توانند ورود و خروج نقدینگی از این بازار را كاملا تحت سیاست های خود قرار دهند.

در واقع نقدینگی وارد شده در بازار سرمایه در صورتی می تواند از این بازار خارج شود كه جایگزینی داشته باشد و این مهم ، جبران كننده نقص بازار پول است. چرا كه نقدینگی در بازار پول، م یتوانست هر موقع كه مایل باشد و بدون هیچ جایگزینی از بازار پول خارج شده و دولت را در اعمال سیاست های خود بر آن بازار محدود كند.در واقع نگارنده، بازارتعبیر می كند.در این زندان جذاب ، نقدینگی به انتفاع از نقاط مثبت و ( زندان جذاب و زیبای نقدینگی ) سرمایه را به سازنده بازار می پردازد و دولت ها نیز این امكان و فرصت را می یابند تا بر این حجم نقدینگی اعمال سیاست كنند و افسارگسیختگی آن را مهار نماید. كاری كه شاید در بازارهای دیگر اصلا امكان پذیر نیست و به همین دلیل است كه دولت ها و مجموعه های اقتصادی وابسته ، تمایل بسیار زیادی به گسترش و تعمیق بازار سرمایه دارند. در واقع بازار سرمایه نه تنها یك وسیله ، بلكه یك نیاز غیرقابل جایگزین در این مقطع از اقتصاد جهانی است.

نوع دیگرتقسیم بندی بازار ها (بازار های ما لی ) بر اساس مدت زمان بدین گونه است :

بازارهای مالی در هر كشوری به دو گروه تقسیم می شود :

بازار پول

در این بازار ابزارهایی دادوستد می شوند كه سررسید آنها حداكثر یك سال است.

بازار سرمایه

در بازار سرمایه ابزارهایی است كه سررسید آنها بیشتر از یك سال است وهمچنین ابزارهای بدون سررسید دادو ستد می شوند مانند سهام .

 

تعریف بازار بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهاداربه معنای یك بازار متشكل و رسمی سرمایه است ، كه درآن سهام شركتها واوراق مشاركت ، تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرارمی گیرد.

سهم چیست ؟

سرمایه هرشركت سهامی ، به قسمتهایی مساوی تقسیم می شود كه به هریك از این قسمت ها، یك سهم گفته میشود.معمولا قیمت اسمی سهام در ایران 1000ریال است.هر فرد پس از خرید سهام مالك جزئی از دارایی شركت می

شود.

به یاد داشته باشید كه وقتی اقدام به خریدسهام میكنید، دربازار سرمایه شروع به فعالیت كرده اید.

سهام عادی چیست ؟

سهام عادی، همین سهامی است كه شركت ها عرضه می كنند وسهامداران به نسبت سهام خود، مالك شركت می شوند.شما سهام عادی را هرزمان كه بخواهید می توانید بفروشید ولی اگر شرایط بازار و كشور خوب باشد با قیمت بالاتر و اگر شرایط بازار خوب نباشد با قیمت كمتر آن را می فروشد.

سهام ممتاز چیست ؟

سهامی است ، كه شركت عرضه می كند وسود آن مثلا این طور گفته می شود 10 ٪از قیمت اسمی سهام. حال اگر قیمت اسمی سهام 100 تومان است 10 درصد آن 10 تومان می شود.

سود سهام ممتاز ، نسبتا دائمی است و پرداخت سود سهام ممتاز نسبت به سهام عادی اولویت دارد. برای رعایت حقوق سهامداران شركت هایی كه در بورس پذیرفته می شوند دارای سهام عادی ومشابه و یكسان هستند.

انواع بورس كدام است ؟

بورس كالا ، بورس فلزات ، بورس كشاورزی، بورس اوراق بهادار ، بورس اسناد خزانه . دربورس افراد حقیقی و حقوقی توسط كارگزاران خود به دادوستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می توانند یك فرد یا یك شركت باشند.

این خرید و فروش تابع قوانین خاصی است ؛ كه در مورد همه و با هر مقدار سرمایه به صورت یكسان برخورد می كند

تامین مالی چیست ؟

تامین مالی یا فاینانس ، یعنی تهیه منابع مالی و وجوه برای ادامه فعالیت شركت و ایجاد و راه اندازی طرح های توسعه و درآمدزای این واحدهای اقتصادی .تامین مالی عمدتا از طریق انتشار سهام ، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت می گیرد.

ابزارهای ویژه تامین مالی

الف- سهام عادی

ب- سهام ممتاز

ج- اوراق قرضه

د- اوراق مشاركت

ه- اوراق بهادار قابل تبدیل

اوراق مشاركت یا اوراق قرضه :

اوراقی است كه سودمعین دارد وصادركننده اوراق قرضه متعهد می شود اصل پول و سود را در تاریخ معین پرداخت كند.

این اوراق چند كوپن سود دارند كه مثلا هر سه ماه یكبار باید به بانك عامل مراجعه كرد و با تحویل آن بخشی از سود را دریافت كرد.

در بازار بورس ایران ، اوراق مشاركت نیز مورد دادو ستد قرار می گیرد.

اولین شركتی كه اقدام به انتشاراوراق مشاركت در بورس كرد شركت ایران خودرو- طرح پژوپارس- با سود 19 ٪ بود.

سرمایه گذاری چیست ؟

منظور از سرمایه گذاری ، صرف هزینه ای مشخص به همراه پذیرفتن ریسك (احتمال خطر) مشخص یا نامشخص برای كسب سود در آینده می باشد. مهمترین هدف سرمایه گذاری، كاهش (هزینه های فرصت) می باشد، به این معنی كه ممكن است فرد پول مازاد راكدی داشته باشد كه بتواند آن را در محلی برای سرمایه گذاری و كسب سود به كارگیرد، اما به علت عدم آگاهی، آن فرصت كسب سود را از دست بدهد.

ریسك نظام مند(سیستماتیك) به چه معناست؟

ریسك نظام مند، ریسك مربوط به هر نوع سرمایه گذاری است، كه در تمام اوراق و اسناد بهادار مربوط به آن نوع فعالیت وجود دارد وبا تنوع بخشیدن به نوسانات سایر سهام مشابه نمی توان از آن اجتناب كرد.به همین دلیل قیمت سهام مختلف در بازار معمولا با هم افزایش یا كاهش می یابد.

با این همه برخی شركتها در مقایسه با سایرین صدمات بیشتری از این ریسك نظام مند می ببیند.

شركت هایی بانوسانات وسیع در فروش، شركت هایی با بدهی های فراوان مالی، شركت هایی با رشد سریع، شركت هایی با نسبت های جاری ضعیف وشركت های كوچك از جمله این شركت ها هستند.

انواع بازارسرمایه

بازار اولیه :

دربازاراولیه اوراق بهادار شركت ، برای اولین بار صادر شده ودر معرض مبادله قرارمی گیرند. به سهام جدیدی كه شركت های بازار ثانویه عرضه می كنند بازار اولی گفته نمی شود.

بازار ثانویه :

بازار ثانویه شامل خریداران و فروشندگان سهام و اوراق قرضه ای است كه قبلا انتشار یافته است .برای مثال اگر فردی بخواهد سهم یا ورقه ای قرضه ای راكه برای اولین بار پس از عرضه توسط یك شركت خریداری كرده به فروش برساند

باید به بازار ثانویه برود.

به همین ترتیب وقتی شخصی بخواهد ، سهم یا ورقه قرضه مربوط به شركتی را از بازار ثانویه خریداری كند، (در صورتی كه آن شركت در فهرست شركت های پذیرفته شده در بازار سهام باشد) ناچار نیست منتظر انتشار عمومی سهام جدید آن شركت بماند.

بورس اوراق بهادار مهم ترین نهاد بازار ثانویه برای معاملات اوراق بهادار است. بازار ثانویه مكانی است كه سهام منتشرشده ودر حال انتشارمورد خرید وفروش قرار می گیرند.

تفاوت بازار ثانویه با بازار اولیه در این است كه در بازار اولیه عرضه كننده ، سهام را مستقیما به سرمایه گذار می فروشد.

مولفه های اصلی بورس كدامند؟

1- تالاربورس:

جایی است كه كارگزاران به خرید و فروش سهام میپردازند كه به دو بخش تالار اصلی و تالار فرعی تقسیم میشود.

همچنین برای آگاهی مردم در تالار بورس تابلویی نمایانگر قیمت لحظه ای هر سهم می باشد .

تالاراصلی وتالار فرعی به چه جایی گفته میشود؟

تالار اصلی

تالاری است كه شركت هایی كه توانسته اند خود را با قوانین سازمان بورس وفق بدهند به آنجا راه پیدا می كنند.

تالار فرعی

تالاری است كه شركت ها ابتدا در آن پذیرفته می شوند ودرآن تالار آزمایش می شوند اگر توانستند خود را با قوانین وفق دهند در تالار اصلی پذیرفته می شوند

2- كارگزاران بورس

شركت هایی هستند كه افراد برای خرید و فروش سهام باید به آنها مراجعه كنند كه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند.

درواقع كارگزاران واسطه بین سهامداران وشركت های حاضر در بورس می باشند.

توجه :

یك راه خرید و فروش سهام مراجعه به شركت های كارگزاری می باشد.

خرید و فروش سهام شركتهای بورسی در بازار، فقط توسط كارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امكان پذیر است

و این مسئله موجب شفافیت بازار می شود . چرا كه به این ترتیب اطلاعات مربوط به معاملات مانند تعداد سهام و قیمت مورد معامله و تعداد خریدار و فروشنده هر روز دردسترس قرار می گیرد .

معمولا سرمایه گذاران دائمی بورس هر كدام با كارگزار معینی كار میكنند

به غیر از كارگزارانی كه به تازگی مجوز مشاوره و سبد گردانی را دریافت نموده اند سایر كارگزاران اجازه دادن مشاوره به سرمایه گذاران را ندارند . لذا برای آنان تفاوتی نمیكند كه سرمایه گذار چه سهمی بخرد و بفروشد و آنها تنها كارمزد خود را دریافت خواهند كرد لذا این سرمایه گذار است كه باید با توجه به موارد خاصی كارگزار خود را انتخاب كند .

این موارد به این صورت اند:

1- حجم سرمایه سرمایه گذار : به عبارتی در انتخاب كارگزار باید دقت نمود كه كارگزار برای چه مقدار سرمایه هایی كار میكند و آیا سرمایه ما در حدی است كه كارگزار برای ما معامله كند .اصولا كارگزاران به نسبت حجم سرمایه

افراد انها را در اولویت قرار میدهند . فرضا كارگزاری كه اكثر مشتریان ان دارای سرمایه های بالای 100 میلیون تومان باشند برای سرمایه گذار با سرمایه 10 میلیون مناسب نیست .

2-تعداد مراجعه كنندگان به كارگزار : به این معنی كه آیا كارگزار فرصت رسیدگی به درخواستهای همه مشتریان را دارد . چرا كه در غیر این صورت شاید به علت عدم فرصت كارگزار برای انجام درخواستهای خرید و فروش

مشتریان درخواست ما به روزهای بعد موكول شود و این مسئله با توجه به ارزش زمان در معاملات بورس ممكن است موجب از دست رفتن برخی فرصتها شود .

3- نوع شخصیت خریدار در ارتباط با كارگزار (حقیقی یا حقوقی ) برخی از كارگزاریها اكثرا دارای مشتریانی با شخصیت حقوقی می باشند كه برای اشخاص حقیقی مناسب نمی باشند .

4-رتبه كارگزار از نظر حجم خرید و فروش : هر چه رتبه كارگزار از نظر حجم معاملات بالاتر باشد نشاندهنده فعالیت بیشتر ان كارگزار می باشد و نكته مثبتی به حساب می آید به شرط اینكه مورد اول یعنی حجم سرمایه سرمایه گذار رعایت شود پس بهتر از میان كارگزارانی كه سرمایه ما با سرمایه مشتریان آنها همخوانی دارد كارگزاری را انتخاب كنیم كه دارای حجم معاملات بیشتری باشد یا به عبارتی فعال تر باشد.

وظایف كارگزار

1-انجام معامله

2-اداره حساب سرمایه گذاری اشخاص

3- مشاوره و راهنمایی و معرفی شركت برای پذیرش در بورس

معیارهای انتخاب كارگزار

1- قابلیت انجام سریع سفارش مشتری

2- داشتن اطلاعات مربوط و كافی

3- داشتن سیستم های اطلاعاتی و كنترلی مناسب

خریدار و فروشنده

كه می توانند افراد حقیقی و حقوقی باشند. یعنی همان صاحبان سرمایه و نقدینگی كه می توانند ، مردم عادی یا یك شركت خاص ویا حتی یك بانك خصوصی یا دولتی باشند.

4- فهرست رسمی بورس

شركت هایی كه قابلیت معامله شدن در بورس را دارند، در این فهرست موجود می باشند. صدها شركت در كشور با موضوعات مختلف فعالیت می كنند ، اما در بورس فقط شركت هایی حضور دارند كه صلاحیت آنها تصویب شده و نام آنها در فهرست رسمی بورس درج شده است .

مزایای بورس اوراق بهادار از ابعاد مختلف

1- بورس اوراق بهادار و اقتصاد

2- بورس از دید سرمایه گذاران و دارندگان دارایی های مالی

3- بورس از دید شركت ها و واحدهای اقتصادی صادر كننده اوراق بهادار

بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار از ابعاد مختلف اقتصادی

مهم ترین هدف بازار سرمایه این است كه با اجرای فرایند سالم سازی و شفافیت، پس انداز كنندگانی كه دارنده منابع مالی می باشند و هدف كسب سود و بازده معقول دارند را به اشخاص حقوقی و واحدهای اقتصادی كه برای توسعه

فعالیت های خود نیاز به منابع مالی دارند پیوند دهد.

بورس از دید سرمایه گذاران و دارندگان دارایی های مالی

الف- خرید سهام برای كسب سود و بازده مناسب

ب- قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادار

ج- پوشش در مقابل تورم

د- اطمینان از سرمایه گذاری به دلیل شفافیت اطلاعات

ه- اعمال حق رأی و مشاركت در اداره امور شركت

و- احساس مشاركت در امور تولیدی و تجارتی

چرا در بورس سرمایه گذاری كنیم ؟

همه ما برای گذران زندگی وبر حسب اجبار و علاقه و…شغلی را برای خود برمی گزینیم. هرشغلی می بایست، دارای شرایطی باشد تا نیازهای متصدی آن را ارضا نماید.

برای مثال سود مطمئن و خوبی داشته باشد ، عمر طولانی داشته باشد،منع قانونی نداشته باشد،جذاب و قابل توسعه باشدو…. باتوجه به این مطالب ، به نظر میرسد كه فعالیت دربورس اوراق بهادارمی تواند به عنوان یك كسب وكار ثانویه مدنظر قرار گیرد،چراكه عمرطولانی دارد،همراه با ارتقا مالی و علمی است و در صورت فعالیت درست می توانیم سود خوب و مطمئنی به دست آوریم ؛ همچنین از پتانسیل های خود به بهترین نحو استفاده كنیم .